Trnava/Bratislava
1.septembra (TASR) - Na doskách vtedy ešte Divadla pre deti a mládež v
Trnave pôsobili dnes už významné divadelné osobnosti ako režiséri
Blahoslav Uhlár či Juraj Nvota a herci Vladimír Jedľovský, Zuzana
Kronerová, Marián Zednikovič, Jaroslav Filip, Tatiana Kulíšková alebo
Marián Geišberg. Divadlo sídli v budove z roku 1831 a považuje sa za
najstaršiu zachovanú budovu tohto druhu na Slovensku, v ktorej sa
pravidelne hrávalo.
V nedeľu 1. septembra uplynie 50 rokov ako Divadla pre deti a mládež
(DPDM), dnešné Divadlo Jána Palárika v Trnave, uviedlo svoje prvé
predstavenie.
Pred vznikom DPDM pôsobil v Trnave v rokoch 1960 - 1965 podľa teatrológa
Mareka Godoviča z Divadelného ústavu prvý profesionálny súbor Krajového
divadla. Po jeho zániku sa divadlo v meste hrávalo hlavne vďaka
činnosti ochotníckych súborov. V roku 1974 vzniklo DPDM, ktoré podľa
neho už vo svojom štatúte malo danú dramaturgickú líniu orientujúcu sa
na detského a mladého diváka. Čo bol vo vtedajšom slovenskom divadelnom
kontexte jedinečný počin.
"Divadlo uviedlo 1. septembra 1974 svoju prvú premiéru a to
inscenáciu hry slovenského dramatika Osvalda Zahradníka Prekroč svoj
tieň v réžii Blahoslava Uhlára. Divadlo po texte siahlo vďaka jeho
povstaleckej tematike, na ktorú chcela vtedajšia dramaturgia pri
príležitosti 30. výročia Slovenského národného povstania reagovať," uviedol pre TASR Godovič.
Zakladajúci súbor divadla tvorili podľa neho vtedajší absolventi
herectva na Vysokej škole múzických umení (VŠMU), ktorých na jar v roku
1974 oslovil prvý riaditeľ DPDM Ján Rybárik, aby prijali angažmán do
nového divadla.
"Boli medzi nimi Zuzana Kronerová, Hana Gregorová, Petronela
Dočolomanská a Mária Teplicová, neskôr Jedľovská. Z mužov Juraj Ďurdiak,
Jaroslav Gažovič, Vladimír Jedľovský, Ladislav Konrád, Peter Kuba, Ján
Topľanský a Marián Zednikovič. Súbor doplnili vekovo príbuzní Annamária
Kočanová a Ladislav Kočan. Z iných divadiel a z ochotníckych radov
nastúpili Klára Dubovicová, Tatiana Maťašovská, Katarína Mrázová a
Margita Šefčovičová, Július Farkaš, Ľudovít Moravčík, Michal Monček,
Emil Adamík, Oldřich Kratochvíl a Jozef Sodoma. Do súboru neskôr prišiel
aj Jaroslav Filip. Dramaturgmi sa stali Ladislav Podmaka a Mikuláš
Fehér. Režisérmi Ladislav Farkaš a spomínaný Uhlár. Neskôr sa interným
scénografom stal Ján Zavarský," spresnil Godovič.
V roku 1977 do divadla nastúpil režisér Juraj Nvota aj s niekoľkými
spolužiakmi. Od tohto času sa podľa Godoviča začína datovať legendárne
obdobie trnavského divadla, kde sa na jednom javisku začali objavovať
dve rôzne poetiky odzrkadľujúce spôsoby práce Uhlára a Nvotu.
"Uhlára zaujímala predovšetkým sila divadelnej výpovede. Odpovede,
ktoré vzišli z dramatického textu, nachádzal v tvorbe s hercom. Počas
svojho pôsobenia postupne viedol hercov k autorskej kolektívnej
výpovedi. Nvota zase v hercoch a herečkách objavoval ich výrazové
danosti, rozvíjal ich predstavivosť a fantáziu. Veril divadelnému textu.
Okrem inscenácií pre deti divadlo uvádzalo aj tituly pre dospelých a
tak výrazne vstúpilo do povedomia obyvateľov mesta," vysvetlil teatrológ.
V roku 1990 sa DPDM premenovalo na Trnavské divadlo čím podľa Godoviča
vyjadrilo svoju spätosť s mestom. Od 1. januára 2002 nesie názov Divadlo
Jána Palárika v Trnave ako odkaz na dramatika Jána Palárika ktorý ako
kňaz pôsobil v neďalekom Majcichove a jeho najznámejšia hra Zmierenie
alebo Dobrodružstvo pri obžinkoch mala premiéru práve v Trnave.
Divadlo patrilo od svojich začiatkov k moderným a progresívnym divadelným scénam na Slovensku. "V
70.- 80. rokoch 20. storočia do Trnavy chodievala kritická i laická
kultúrna obec práve na tituly, ktoré sa vymykali bežnému priemeru
regionálneho divadla a hlavne nachádzali v inscenáciách Uhlára či Nvotu
jedinečný divadelný jazyk, ktorý dobre reflektoval vtedajšiu dobu," zdôraznil Godovič.
Po roku 1990 prišlo však podľa neho k obdobiu hľadania svojho miesta na
slovenskej divadelnej mape. V dramaturgii sa striedali tituly klasickej
dramatickej tvorby s orientáciou na poéziu, ale aj snaha priniesť na
javisko súčasnú dramatickú tvorbu, čo sa najmarkantnejšie prejavilo v
inscenáciách režiséra Viktora Kollára.
V roku 2015 nástupom Zuzany Hekel na miesto riaditeľky nastali podľa
Godoviča už aj pre bežného diváka viditeľné zmeny v repertoári a vo
výtvarnej komunikácii divadla. Vznikli aktivity podporujúce prácu s
divákmi naprieč generáciami či podujatia, ktorými sa divadlo viac otvára
obyvateľom mesta a jeho návštevníkom.
"V divadle postupne v posledných rokoch hosťovali režisérske
osobnosti ako Marián Amsler, Martin Čičvák, Rastislav Ballek, Gejza
Dezorz, Andrej Kalinka či Matúš Bachynec. Dramaturgia divadla sa púšťa
aj do medzinárodných spoluprác. Organizuje tiež medzinárodný festival
pre mládež Teen Theatre Fest, ktorý mal svojho predchodcu aj v minulosti
v podobe divadelnej prehliadky Divadlo deťom," dodal pre TASR Marek Godovič teatrológ z Divadelného ústavu.